Держбюджет-2014: навколо критичної межі

Вже другий тиждень в Мінфіні та комітетах Верховної ради кипить робота: складається державний бюджет на 2014 рік. Ключові цифри та показники змінюються ледь не тричі за день.

Наприклад, минулого тижня, лише за одну ніч ВВП вирішили "підняти" на 90 мільярдів. Тому аналізувати "проміжні" дані не було особливого сенсу.

Але 20 вересня, в п’ятницю, у Верховній раді призначено годину запитань до уряду, на якій, за інформацією джерел "Реальної економіки" в Кабміні, мають бути дані відповіді на запити депутатів щодо бюджету наступного року.

Спочатку очікувалося, що відповідати буде міністр фінансів Юрій Колобов, але скоріш за все в п’ятницю за міністра знову віддуватиметься його заступник Анатолій Мярковський.

За слідами бюджету, що зник

Бюджетну політику України протягом останніх років, на жаль, не можна вважати реалізацією курсу на економічний розвиток та підвищення конкурентоспроможності нашої держави. При цьому про інноваційну складову та підтримку науки взагалі мова не йде.

Аналіз однієї з основних складових державного бюджету - його доходів, свідчить про негативні тенденції в економіці та значні проблеми навіть з виконанням соціальних функцій держави.

За таких умов українському уряду конче необхідні кошти Міжнародного Валютного Фонду та інших міжнародних фінансових організацій, оскільки своїх доходів явно не вистачає.

Але перед тим як ми розглянемо основні параметри бюджету на 2014 рік, які є в розпорядженні "Реальної економіки", декілька слів варто сказати про ситуацію навколо цього документу.

Нагадаємо, що Кабмін на початку тижня подав проект держбюджету-2014 до Верховної ради, а вже у вівторок спікер Володимир Рибанк повернув документ на доопрацювання.

Що каже регламент

Процес розробки та подання законопроектів від Уряду до Верховної ради має чіткий порядок, закріплений в регламенті.

Так, у регламенті роботи КМУ у § 71 "Подання до Верховної Ради" зазначене наступне:

"Схвалений Кабінетом Міністрів проект закону візується Прем'єр-міністром і подається до Верховної Ради разом із:

- супровідним листом за підписом Прем'єр-міністра, в якому визначається доповідач, що представлятиме проект у Верховній Раді;

- пояснювальною запискою за підписом керівника органу - головного розробника;

- порівняльною таблицею (у разі подання законопроекту про внесення змін до чинного закону);

- проектом постанови Верховної Ради про прийняття проекту закону за основу;

- переліком нових законів та законів, які потребують викладення у новій редакції, інших нормативних актів, прийняття або перегляд яких необхідно здійснити для реалізації положень закону;

- проектом закону та матеріалами до нього в електронній формі.

Стаття 153 Регламенту роботи Верховної Ради передбачає:

Підготовка до розгляду проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік

1. Проект закону про Державний бюджет України на наступний рік розглядається з урахуванням положень Бюджетного кодексу України та цього Регламенту.

2. Кабінет Міністрів України щороку подає до Верховної Ради проект закону про Державний бюджет України на наступний рік не пізніше 15 вересня поточного року. Разом з проектом закону подається доповідь про хід виконання Державного бюджету України поточного року.

Стаття 154. Представлення проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік Верховній Раді

Представлення проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік проводиться за процедурою повного обговорення

5. У разі відхилення Верховною Радою проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік Кабінет Міністрів України зобов'язаний у 7-денний строк з дня набрання чинності рішенням про його відхилення подати до Верховної Ради проект закону про Державний бюджет України на наступний рік з обґрунтуванням внесених змін.

У такому разі строки підготовки і розгляду проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік у першому та другому читаннях збільшуються на п'ять днів".

Але чи був насправді відхилений проект закону про бюджет на 2014 рік?

Ні, бо відхилення можливе лише після розгляду та обговорення документу, а цього, як ми знаємо зроблено не було.

При цьому варто розуміти, якою нормою користувалась ВРУ "повертаючи" проект бюджету?

Основні параметри проекту на 2014 рік

Якщо влада сподівається і надалі приховувати проект закону про держбюджет на 2014 рік, то на сьогодні це вже робити марно.

Показники, що пролунали у засобах ЗМІ з різних джерел дають змогу достатньо точно обрахувати його основні параметри.

Державний бюджет на наступний рік відображає наслідки бюджетно-фінансової політики влади та перспективи української економіки у найближчій перспективі.

Параметри проекту Державного бюджету на 2014 рік сформовано виходячи з обсягу ВВП у 1,695 трильйона гривень, але цей показник викликає дуже великі сумніви - ще на етапі підготовки цей показник був значно меншим.

Підставою для таких сумнівів є данні Держкомстату, що свідчать про затяжне падіння промислового виробництва в Україні та ВВП у поточному році.

Доходи загального та спеціального фонду державного бюджету за попередніми експертними оцінками складатимуть 396 мільярдів гривень, що майже на 26 мільярдів або 7% більше рівня доходів, визначеного на 2013 рік.

Слід зазначити, що державний бюджет 2014 року в частині доходів не демонструє оптимізму влади, і така ситуація фактично триває з 2011 року.

Видатки державного бюджету у 2014 році за попередніми даними складатимуть 458 мільярдів гривень, що на 23,3 мільярда або на 5,4% більше рівня видатків 2013 року.

Дефіцит державного бюджету визначено на рівні 45,7 мільярда гривень, що складатиме 2,7 відсотка від ВВП і приблизно співпадає з рівнем 2013 року.

Уряд запланував достатньо великий обсяг приватизації - 17 мільярдів гривень, що з огляду на досвід попередніх років, також виглядає достатньо сумнівним.

Нагадаємо, що згідно з нормами діючого законодавства невиконання плану приватизації призводить до нових запозичень.

Такий значний обсяг приватизації свідчить про намагання "натягнути" видатки, та, відповідно, доходи, щоб якось збалансувати бюджетні параметри.

Враховуючи вищенаведені основні бюджетні параметри, ми можемо прогнозувати, що у 2014 році грошей вистачатиме лише на соціальні виплати та покриття дефіциту Пенсійного фонду.

Якщо порівняти ситуацію, яка слалася у 2009 році, коли різке падіння доходів держбюджету було компенсовано державними запозиченнями, як склали 121 мільярд гривень і були спрямовані на покриття дефіциту та погашення поточних боргів, то у 2014 році, обсяг запозичень, вочевидь, буде більшим.

По-перше, варто погасити борги, термін яких припадає на 2014 рік, а по-друге, профінансувати дефіцит, обсяг якого становить 45,7 мільярда гривень.

За попередніми даними державний борг може зрости до 548,6 мільярда гривень, що на 65,6 мільярда більше граничного рівня, визначеного законом про бюджет на 2013 рік.

Загальна оцінка

Відомо, що 2014 рік проходитиме під жорстким впливом передвиборчої кампанії, тому уряд має вирішувати надзвичайно серйозну дилему: або продовжувати шлях до критичного загострення у сфері державних фінансів - яке ми спостерігаємо вже сьогодні, або виконувати умови міжнародних кредиторів та погіршувати електоральні настрої, що, в решті решт, значно знизить шанси щодо перемоги влади на президентських перегонах.

З іншого боку виконання умов МВФ - це збільшення державного боргу, і більше того, - збільшення зовнішнього боргу. У подальшому вийти із цього зачарованого кола буде вкрай важко.

Використання боргових інструментів для вирішення проблем за аналогією 2009 року сьогодні, напевно, вже неможливо - рівень боргу надзвичайно високий.

Якщо порівняти боргове навантаження після початку кризи у 2009 році, то воно було значно нижчим, ніж зараз.

Так, на кінець 2009 року відношення боргу до ВВП становило 24,9 відсотка, а на кінець 2014 цей показник може зрости до 32-33 відсотків, і це не враховуючи гарантований борг, обсяг якого у наступному році може зрости ще на 30 мільярдів гривень.

Такі перспективи штовхають Україну на рейки Греції та Португалії, але слід розуміти, що ці країни є членами Європейського Союзу та можуть отримати сотні мільярдів євро на власний порятунок, а Україна лише планує підписувати угоду про асоціацію.